جستجو :
اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَن صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً
امروز: ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت


 
  • پیام به هجدهمین دورۀ همایش «حکمت مطهّر»
  • میزان زکات فطره و کفّاره در سال ۱۴۰۳
  • پیام در پی شهادت سردار مجاهد، سرتیپ پاسدار محمدرضا زاهدی
  • پیام به نوزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت اصفهان
  • پیام در پى ارتحال عالم جليل القدر مرحوم آيت‌الله امامى كاشانى«قدّس‌سرّه»
  • پیام در آستانۀ برگزاری ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • شرکت در ششمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان و دوازدهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • پیام در پی ارتحال عالم‌جلیل‌القدر آیت‌اللّه آقای حاج سید محمّد موسوی بجنوردی «رضوان‌اللّه‌علیه»
  • پیام تسلیت در پی درگذشت آيت‌الله آقاى حاج شيخ عبدالقائم شوشترى«رضوان‌الله‌عليه»

  • -->

    تفسیر قرآن کریم / معارف اسلام در سوره يس / تدبر در قرآن
    تدبر در قرآن

    تدبر در قرآن چنين است كه انسان در تدبر اول با يك طريق استفاده مي‌كند. تدبر دوم به طريق ديگري، تدبر سوم طريق ديگري و همينطور تا آخر به قول امام محمدباقر(ع) قرآن بطن دارد، بطن او بطن دارد[1]، تا هفت بطن[2]. ولي اين از باب مثال است، يعني معاني قرآن غيرمتناهي است. هر كسي به فراخور حالش و به اندازه فكرش، از قرآن استفاده مي‌كند.

    قرآن براي كسي هم كه در آن تدبر نمي‌كند و فقط لفظ آن را مي‌خواند كهنه‌شدني نيست. به قول امام رضا(ع) اين طور نيست كه اگر صد بار اين آيه را خواند خسته شود، مثل همان درخت بهشت زنده و زنده كننده است و اين از خصوصيات قرآن است.

    در اينجا خوب است درباره تركيب مزجي در قرآن هم بحثي داشته باشيم. قرآن مثل درختهاي بهشت است، درخت گلابي در اين دنيا گلابي دارد، اما سوره قرآن مثل درخت گلابي در بهشت است كه تنها گلابي ندارد. در حالي كه گلابي دارد، زردآلو دارد، در عين حال كه زردآلو دارد سيب هم دارد، تا آخر سور قرآن چنين است، نشانه‌اي از درختان بهشتي است كه سيبش طعم ميوه‌اي ديگر دارد كه همان تركيب مزجي بودن قرآن است. در ابتداي سوره، نبوت را اثبات مي‌كند، به دنبال آن سريعاً وارد اخلاق مي‌شود. بحث اخلاقش تمام نشده سيبي از سيبهاي بهشتي يعني قيامت را جلو مي‌كشد و بيان معارف اسلامي بسيار عميق و دقيق يعني تجسم عمل را مطرح مي‌فرمايند، در پي آن به موضوع امامت پرداخته، دوباره وارد بحث اخلاق مي‌شود و سپس اثبات توحيد مي‌نمايد.



    [1]ـ قال(ع): يا جابران للقران بطناً و للبطن بطن و له ظهر و للظهر ظهر (بحارالانوار، ج92، ص91).

    [2]ـ قال(ع):‌تفسير القرآن علي سبعة احرف، منه ما كان و منه مالم يكن بعده و ذلك تعرفه الائمة امام باقر(ع) فرمودند: ‌تفسير قرآن بر هفت حرف است. آنچه گذشته و آينده است در آن مي‌باشد و آن را فقط ائمه عليهم‌السلام، مي‌دانند. (بصائر الدرجات، ص196).

    چاپ
    احکام
    اخلاق
    اعتقادات
    اسرار حج
    مناسک حج
    صوت
    فيلم
    عکس

    هر گونه استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع می باشد.
    دفتر مرجع عاليقدر حضرت آية الله العظمى مظاهری «مدّظلّه‌العالی»
    آدرس دفتر اصفهان: خيابان عبد الرزاق – کوی شهيد بنی لوحی - کد پستی : 99581 - 81486
    تلفن : 34494691 -031          نمابر: 34494695 -031
    آدرس دفتر قم :خیابان شهدا(صفائیه)- کوی ممتاز- کوچۀ شماره 1(لسانی)- انتهای بن‌بست- پلاک 41
    تلفن 37743595-025 کدپستی 3715617365